Elfogadta a kormány a KRESZ módosítását, s ezzel több mint hatvan ponton változtatja meg a rendeletet - értesült az MTI szerdán. A közúti közlekedés szabályainak módosítása január 1-jétől lép hatályba.
Az MTI birtokába került dokumentum szerint a változások elsősorban a védtelen közlekedők - a gyalogosok és a kerékpárosok - biztonságát javítja. A közúti közlekedés szabályainak módosítása rögzíti többek közt, hogy a gyalogos átkelőhelyeknél a jelenleginél sokkal körültekintőbben kell közlekedni, és ha szükséges, táblával kell elérni, hogy a zebra felé tartó autósok csak olyan tempóban haladhatnak, hogy még előtte képesek legyenek megállni.
A korábbi kormányzati tervek ellenére kimaradt a kötelező sebességkorlátozás a zebrák előtt, bár a gyalogosok védelme a KRESZ-ben más szabályok szerint erősödik. A korábbi javaslatok szerint a zebrák előtt 30 kilométeres sebességkorlátozást írtak volna elő - hasonlóan a vasúti átjárókhoz. Most épp a fordítottja történik: a módosítás kiveszi a közlekedési szabályok közül a vasúti átjárókban kötelező sebességkorlátozást.
A jövőben újra csak "fokozott óvatossággal" kell a vasúti síneken áthajtani, természetesen a fénysorompó jelzéseit figyelembe véve. Legalizálják a szabálytalankodó lesipuskás traffipaxos rendőrautókat is: számos rendőrt eddig sem zavart, ha a parkolni tilos tábla hatálya alól mérte a forgalmat, de a KRESZ ezt a jövőben kifejezetten megengedné.
A KRESZ módosítása a biciklis közlekedésben bevezet négy sebességhatárt, meghatározza a "nyitott kerékpársáv" fogalmát, lehetővé teszi például, hogy a kerékpárok egyirányú utcába is behajtsanak a forgalommal szemben, vagy előre menjenek a piros lámpánál. A változások eredményeként mentesülnek a jobbra tartási kötelezettség alól is, vagyis akár az út közepén is mehetnek majd.(!!!)
Növelheti a kerékpárosok és a gyalogosok biztonságát, hogy a kanyarodó járművek vezetői számára elsőbbségadást ír elő a módosítás. A dokumentum lehetővé teszi a kerékpárutakon várakozó járművek elszállítását is.
A változások a motorosokat és az autósokat is érintik. Januártól a motorosok is használhatják majd a buszsávot, és ők is előremehetnek a piros lámpánál.
Több új közlekedési táblát is bevezetnek, például a torlódás veszélyét jelző piros keretes háromszöget, és engedélyezik az elektronikus jelzőtáblák használatát az autópályákon. A módosítás azt is engedélyezi, hogy a különösen balesetveszélyes helyeken a jelenleginél nagyobb, fényvisszaverő sárga háttéren is elhelyezhetők legyenek a közlekedési táblák.
Ilyen a sebességmérő radarra figyelmeztető jelzés - amelyekből már most kihelyeztek az utakra jó párat -, de a német sztrádákról ismerős, torlódásra figyelmeztető "Stau" táblák is megjelennek a magyar utak mentén. Ugyanakkor fontos részletszabályok is megváltoznak a KRESZ-ben, ami a visszaéléseket hivatott csökkenteni.
Az új szabályozás pontosítja az iskolabusz fogalmát, és bővíti a gyermekszállítás biztonsági követelményeit. A táblával megkülönböztetett iskolabuszok környezetében a fel- és leszállás mindkét oldali irányjelzővel jelzett ideje alatt más járművek csak fokozott óvatossággal, lassabban közlekedhetnek - olvasható a dokumentumban.
A jövőben nem hivatkozhatnak majd az autósok arra, hogy leesett a rendszámtábla: a KRESZ új formája kimondja, hogy minden indulás előtt köteles a sofőr ellenőrizni a meglétét, és csak akkor indulhat el, hogy ha az a helyén van. A jövőben már nem lesz elég, ha a rendszámtáblát a szélvédő mögött helyezi el az autós. A módosítás pontosítja a gyerekülés használatának szabályait: a 150 centiméternél alacsonyabb gyerekek ülését a biztonsági övhöz vagy annak bekötési pontjához kell csatolni.
A tervezet szigorúbban szabályozza a rendszámok láthatóságát és meghatározza a quad fogalmát is.
A négykerekű terepmotorok hazai elterjedése óta egyre növekvő, és mindmáig megoldatlan probléma, hogy pár százan közülük súlyosan károsítják a természetet. A rendőrök, a környezetvédők és a quados érdekvédők is azt szorgalmazzák régóta, hogy rendszám kerüljön a járművekre, amelyeket így aztán be lehetne azonosítani. A jogalkotók azonban eddig sem, és most sem hoztak ilyen határozatot, a KRESZ módosításai közé ezúttal is csak annyi került be, hogy meghatározták a quad fogalmát. De miért csak ennyi?
A minisztérium munkatársa szerint a bűncselekményt elkövetőktől irreális elvárni, hogy felrendszámozzák a terepmotorjaikat. Úgysem vinnék el műszakira, egyetlen quados sem akarja befizetni a műszaki vizsgát és a rendszámot - fogalmazott a minisztérium. Hozzátették: közúti forgalomban ráadásul nem is lehet akármivel részt venni, márpedig ezen járművek nagy része műszakilag nem is alkalmas arra, hogy az autók számára épített aszfaltburkolatú utakon közlekedjen.